انواع قفل

انسان‌ها حدود 4000 سال قبل از مصر باستان، اولین قفل را اختراع کردند. از گذشته تا به امروز هدف از به‌کار بردن انواع قفل بالابردن امنیت و حفظ اموال بوده است. انواع قفل و کلید که در گذشته وجود داشت، ساده‌تر بودند و به‌تبع درجه امنیت کمتری هم داشتند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی در زمینه قفل‌سازی، مدل‌های الکترونیکی و بیومتریک عرضه شدند که امنیت بسیار بالایی را ایجاد کردند. در این مقاله، همراه اورژانس کلید باشید تا با انواع قفل‌های مکانیکی، الکترونیکی و بیومتریک آشنا شوید.

قفل های مکانیکی

قفل‌ها مکانیکی انواع مختلفی دارند و برای بازوبسته کردن آن‌ها به نیروی مکانیکی نیاز است. قفل‌های مکانیکی را می‌توانید روی درب بیشتر ساختمان‌ها مشاهده کنید. برخی از این قفل‌ها به شرح زیر است:

قفل آویز

یکی از ساده‌ترین قفل‌های مکانیکی است که احتمالا همه شما یک‌بار آن را بازوبسته کرده‌اید. این نوع قفل، دارای یک کلید مخصوص به خود است که با چرخش آن در داخل مغزی، قفل باز می‌شود. اگر به مغازه‌ ابزار فروشی رفته باشید، احتمالا مدل‌های مختلفی از آن را ببینید؛ چراکه این قفل‌ها هنوز هم کاربرد دارند. قفل آویز را می‌توان در کمدها و گاو‌صندوق‌های قدیمی، روی موتور و دوچرخه، چمدان‌های معمولی، درب‌های بدون استفاده و ... مشاهده کرد.

انواع قفل و کلید

قیمت ارزان، استفاده آسان و خرابی کمتر از مزایای این نوع قفل است؛ اما در کنار این مزایا امنیت کمی دارد؛ چراکه بازکردن آن راحت‌تر است و حتی سارق می‌تواند به آسانی آن را بشکند یا حتی برش بزند.

قفل کتابی

نوع جدیدتری از قفل‌های مکانیکی است. اگرچه از نظر طراحی، تفاوت کمی بین قفل کتابی و آویز وجود دارد؛ اما به دلیل درجه امنیت بالاتر قفل کتابی، طرفداران بیشتری دارد. برش زدن حلقه کلیدهای آویز با دستگاه برش امروزی، کار بسیار راحتی است. در کلیدهای کتابی، حلقه آن کوتاه‌تر شده است تا کار برش آن سخت‌تر شود.

قفل‌های کتابی در مدل‌های مختلف از نظر کلید تولید می‌شود. تعدادی از آن‌ها دارای کلیدهای معمولی هستند که امنیت کمتری دارند؛ اما در مدل‌های دیگر از کلیدهای دو شیار یا کامپیوتری استفاده می‌شود که امنیت بالاتری را تامین می‌کنند. این قفل را می‌توانید در جاهای مختلف مانند درب منزل، درب مغازه، درب مغازه و ... مشاهده کنید.

برای خرید قفل کتابی باید هزینه بیشتری نسبت به قفل آویز پرداخت کنید؛ اما هزینه بیشتر در مقابل امنیت بالاتر منطقی است. یکی از مزایای دیگر این نوع قفل، استحکام و دوام بالاتر آن‌هاست. برای تولید قفل کتابی از مواد باکیفیتی مانند برنج استفاده می‌شود؛ پس می‌توان برای چندین سال از آن‌ها استفاده کرد.

قفل حیاطی مکانیکی

یکی دیگر از انواع قفل مکانیکی، قفل حیاطی است. از این نوع قفل بیشتر برای درب حیاط و پارکینگ استفاده می‌شود. قفل حیاطی به‌صورت مستقیم و با پیچ و مهره به درب وصل می‌شود و برای بازکردن آن از کلید یا زبانه کوچکی که در پشت قرار دارد، استفاده می‌شود. البته باید گفت این قفل در مدل‌های جدیدتر به‌صورت برقی هم عرضه شده‌ است.

قفل حیاطی امنیت زیاد و طول عمر بالایی دارد. این نوع قفل مجهز به زبانه مخصوص با دو یا سه گام است و امنیت را بالا می‌برد. از قفل حیاطی می‌توان برای چندین سال استفاده کرد؛ چراکه این نوع قفل به‌ندرت خراب می‌شود.

قفل های الکترونیکی

نوع جدیدتر قفل‌ها، الکترونیکی یا برقی است که برای بازکردن آن‌ها از نیروی برق استفاده می‌شود. این نوع قفل‌ها با سبک زندگی امروزی کاملا هماهنگ است و امنیت بیشتری را برای شما به همراه دارد. امروزه برای درب ساختمان و آپارتمان‌های تازه‌ساخت از قفل‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

قفل‌های الکترونیکی دارای قطعاتی هستند که به آن‌ها محرک گفته می‌شود. در واقع محرک‌ها، استوانه یا پیج قفل را به موتور کوچکی وصل می‌کنند. موتور به‌صورت کامل در داخل درب یا قاب قفل قرار گرفته است. کنترل کردن این موتور به کمک پالس الکتریکی انجام می‌شود. پس از اینکه پالس به درستی وارد شود، محرک موتور به حرکت در می‌آید و درب باز می‌شود. قفل‌های الکترونیکی هم انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قفل کارتی

یکی از انواع قفل الکترونیکی، قفل کارتی است و با کارت باز می‌شود. قفل‌های کارتی دارای مغزی الکترونیکی هستند که تنها شخص دارای کارت مخصوص است می‌تواند از درب عبور کرد. قفل‌های کارتی مزایای بسیاری زیادی دارند که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  • امنیت بیشتری نسبت به نوع قفل مکانیکی دارد.
  • نیاز به کلید ندارد؛ پس دغدغه‌ای از نظر گم شدن کلید یا حمل دسته کلید ندارید.
  • برای انواع قفل درب آپارتمان، محیط اداری، هتل و محیط امنیتی مناسب است.
  • امکان گزارش و ثبت ترددها وجود دارد.
  • کارت را نمی‌توان کپی کرد.
  • امکان زمان‌بندی برای رفت‌وآمد وجود دارد.

شاید یکی از معایب این نوع قفل، هزینه بالاتر آن است. اگر قصد نصب آن را دارید، باید هزینه بیشتری نسبت به قفل مکانیکی بپردازید. همچنین در صورتی‌که قفل‌های کارتی خراب شوند باید از خدمات قفل سازی تخصصی استفاده کنید؛ چراکه تعمیر آن‌ها نیاز به مهارت دارد.

انواع قفل درب آپارتمان

قفل هوشمند

قفل هوشمند، نسل جدیدی از قفل‌های الکترونیکی است که برای بازکردن آن‌ها معمولا از رمزِعبور استفاده می‌شود؛ پس در این وضعیت، فقط افرادی که از رمز درب آگاه هستند، می‌توانند به محل رفت‌وآمد داشته باشند. معمولا رمزِعبور در بخش امنیتی قفل تعریف می‌شود. قفل‌های هوشمند امنیت بسیار بالایی دارند که شما با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. اگر به مزایای دیگر آن اشاره کنیم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و دردسر بسیار کمتری دارند.
  • طراحی زیبایی دارند.
  • می‌توان از آن‌ها روی انواع درب‌ها استفاده کرد.

این نوع قفل هم به دلیل تکنولوژی به‌روزی که دارد از قیمت بالایی برخوردار است. همچنین نصب و تعمیر آن‌ها به تخصص زیادی نیاز دارد. برای مثال، اگر در واحد مسکونی خودتان از قفل هوشمند استفاده می‌کنید، احتمالا برای تعمیر قفل درب آپارتمان نیاز به خدمات تخصصی دارید.  

قفل های بیومتریک

منظور از بیومتریک، تحلیل و ارزیابی آماری ویژگی فیزیکی و رفتاری انسان در ارتباط با فناوری است. این ارزیابی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و قطعا هیچ دو شخصی با هم شبیه نیستند. در چند سال اخیر نوع جدید از قفل‌ها ارائه شده است که از ویژگی‌های بیومتریک انسان مانند چهره، صدا، اثر انگشت و ... استفاده می‌کند. قفل‌های بیومتریک مختلفی در بازار وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

قفل اثر انگشت

قفل اثر انگشت یکی از محبوب‌ترین‌انواع قفل‌های موجود در بازار است. در این قفل بعد از اینکه انگشت شخص روی سنسور حساس قفل قرار گرفت، اطلاعات اثر انگشت به عدد تبدیل می‌شود و سپس وارد سیستم خواهد شد. الگوی اثر انگشت مالک در حافظه قفل ثبت می‌شود.

بعد از ثبت الگوی اثر انگشت، اگر فرد انگشت خود را روی سنسور قرار دهد، درب به‌راحتی باز می‌شود. البته در این نوع قفل‌ها می‌توان اثر انگشت چند شخص مختلف را ثبت کرد تا درب برای همه افراد باز شود. اگرچه قفل اثر انگشت قیمت بالایی دارد؛ اما به دلیل امنیت بالایی که ارائه می‌کند، طرفداران خاص خودش را دارد.

تشخیص چهره

نوع دوم از قفل‌های بیومتریک، قفل تشخیص چهره است. جالب است بدانید که چهره هیچ دو شخصی در جهان شبیه نیست. در ساخت قفل‌های بیومتریک از این ویژگی استفاده شده است. برای تنظیم قفل تشخیص چهره باید دو بخش، یعنی دوربین دیجیتال و نرم‌افزار تشخیص چهره آماده باشد.

بعد از اینکه چهره شخص یا اشخاص در حافظه ذخیره شد، قفل فقط برای آن‌ها باز خواهد شد. از مزیت‌های این نوع قفل به تنظیم راحت، نیاز نداشتن به سخت‌افزار، ورود و خروج آسان اشاره کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که قفل تشخیص چهره هم قیمت بالایی دارد.

پراستفاده ترین قفل کدام است؟

قفل‌های الکترونیکی و بیومتریک، نسل جدید قفل‌ها هستند که به بازار عرضه شده‌اند؛ اما استفاده از آن‌ها نسبت به قفل‌های مکانیکی کمتر است. شاید دلیل اصلی استفاده کمتر از قفل‌های الکترونیکی و بیومتریک، هزینه بالای آن‌ها باشد. پس می‌توان گفت که پراستفاده‌ترین قفل، قفل‌های مکانیکی هستند که در بیشتر مغازه‌ها، آپارتمان‌ها، انبارها و ... استفاده می‌شوند. اگرچه این قفل‌ها دردسرهای خاص خودشان را دارند؛ برای مثال اگر کلید خودتان را گم کنید، باید به کلیدسازی مراجعه کنید تا مشکل خودتان را حل کنید؛ اما هنوز هم کاربرد دارند.

انواع قفل

قدرتمندترین و ایمن ترین قفل کدام است؟

از نظر قدرت و امنیت، می‌توان قفل‌های بیومتریک را برنده دانست. همان‌طور که گفته شد برای بازکردن قفل‌های مکانیکی از کلید استفاده می‌شود. اگر سارق حرفه‌ای باشد، می‌تواند در زمان کوتاهی آن را باز کند. برای بازکردن قفل‌های الکرونیکی هم از کارت، رمزِعبور یا ریموت استفاده می‌شود. اگرچه این نوع قفل نسبت به انواع قفل مکانیکی امنیت بالاتری دارد؛ اما احتمال دزدیده شدن کارت یا تشخیص رمزِعبور وجود دارد. از آنجایی‌که در قفل‌های بیومتریک از ویژگی‌های رفتاری یا فیزیکی فرد استفاده می‌شود، قطعا امنیت آن بیشتر است.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع قفل و پرکاربردترین آن‌ها صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم که کدام یک ایمن‌تر هستند. در صورتی که به خدمات نصب قفل آپارتمان، اداره، مطب و... احتیاج داشتید، می‌توانید روی متخصصان ما در اورژانس کلید حساب کنید. اورژانس کلید در هر ساعت از شبانه‌روز آماده ارائه خدمات قفل سازی و کلیدسازی در محل با قیمتی منصفانه است. همچنین می‌توانید برای تعمیر قفل ضد سرقت، کپی کلید، تعمیر قفل درب آپارتمان و سایر خدمات دیگر با ما تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
حتما برای شما هم پیش آمده که ناگهان کلید در قفل گیر کند و پشت در بمانید. در این مقاله از اورژانس کلید به شما می‌گوییم در این مواقع باید چه کنید و چگونه قفل را باز کنید.
کلیدهای زیادی با ویژگی ها و کاربردهای متنوعی در دنیا وجود دارند. در این مقاله از اورژانس کلید، با انواع کلید و ویژگی ها و کاربردهای آن ها آشنا خواهیم شد.
در این مقاله از اورژانس کلید، به توضیح مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساخت کلید میپردازیم. همچنین قیمت ساخت کلید را بر اساس نرخنمامه مصوب میبینیم.
با خواندن این مقاله از اورژانس کلید با تمام روش های ساخت کلید، شامل ساخت کلید از روی عکس، قفل، کلید و با خمیر است، آشنا میشوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: