راهکارهایی برای گیرکردن کلید در قفل

آیا تاکنون کلید شما در داخل قفل گیر کرده است؟ در این شرایط چه‌کاری انجام داد‌ه‌اید؟ گیرکردن کلید در قفل شرایط دلهره‌آوری را برای هر فرد ایجاد می‌کند و حتی ممکن است اعصاب شخص بهم بریزد. البته استرس هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ پس شما باید به دنبال بهترین راه‌حل باشید.

اولین و البته بهترین راه‌حل، استفاده از خدمات قفل سازی در محل است تا کلید گیر کرده در قفل را در زمان کوتاهی خارجی کنند. کلیدسازهای حرفه‌ای برای درآوردن کلید گیره کرده در قفل چند روش مختلف را به کار میگیرند تا مشکل شما را حل کنند. البته بعضی افراد خودشان هم در کارِ فنی خبره هستند و در این وضعیت خودشان دست به‌ کار می‌شوند.

در این مقاله از اورژانس کلید قصد داریم به این موضوع بپردازیم. در ادامه ضمن معرفی دلایل گیرکردن کلید در قفل، 6 راهکار برای باز کردن قفل گیره کرده تشریح شده است. پس ادامه مقاله قطعا برای شما مفید خواهد بود.  

باز کردن قفل گیر کرده

چرا کلید در قفل گیر میکند

گیرکردن کلید در قفل دلایلی مختلفی دارد. شاید اولین دلیل این مشکل، هرزشدن قفل باشد؛ چراکه بیشتر قفل‌ها بعد از مدتی، هرز می‌شوند. در این شرایط تنها راه چاره، تعمیر یا تعویض آن است. شما می‌توانید از خدمات قفل سازی کمک بگیرید تا در این شرایط به کمک‌تان بیایند.

دومین دلیل، فرسوده شدن خودِ کلید است. معمولا کلیدها از فلزات باکیفیت و بادوامی ساخته می‌شوند که می‌توان چندین سال از آن استفاده کرد؛ اما اگر با کلید گیر کرده در قفل مواجه شدید، فرسودگی کلید را هم بررسی کنید. در صورتی‌که این فرضیه درست بود، از خدمات کلیدسازی در محل کمک بگیرید تا مشکل شما را حل کند.

اگر این دو دلیل برای مشکل شما رد شدند، می‌توان دلیل سومی را هم بیان کرد. گاهی اوقات شما به هر دلیلی اقدام به ساخت کلید جدید می‌کنید. اگر این کلید در قفل گیر کند به احتمال زیاد کلید به‌خوبی پردازش نشده است؛ چراکه اگر دنده‌های کلید با قفل هماهنگ نباشد، بازکردن درب بسته امکان‌پذیر نخواهد بود.

روش های پیشگیری از گیر کردن کلید در قفل

برای اینکه کلیدتان در قفل گیر نکند، چند راه‌کار ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌کار بگیرید. در ادامه به دو روش کاربردی برای جلوگیری از گیر کردن کلید در داخل قفل بپردازیم؛ پس ادامه را از دست ندهید.

مغزی را به‌خوبی فشار دهید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از دلایل گیرکردن کلید در قفل، هرز بودنِ خود قفل است. در این شرایط، کلید به آرامی در داخل قفل می‌چرخد؛ اما نمی‌توان آن را باز کرد. زمانی‌که قفل هرز است، تا حد امکان کلید را در داخل مغزی فشار دهید. در این حالت احتمال اینکه زبانه‌های مغزی بهتر عمل کنند، بیشتر است. اگر قفل باز نشد، کلید را به آرامی بچرخانید و از قفل خارج کنید.

اگر شما با زور درب را باز کنید، احتمالا کلید در داخل قفل گیر کند و درآوردن کلیدی که در قفل گیر کرده است، دردسرساز می‌شود. در این شرایط از خدمات تعمیر قفل سیار کمک بخواهید تا کلیدی که در قفل گیر کرده است را برای شما خارج کند.

قفل را روغن‌کاری کنید

احتمالا شنیده باشید که برای روان کردن انواع قفل باید از روغن استفاده کرد. روغن‌کاری از هرزشدن قفل جلوگیری و طول عمر آن را بیشتر می‌کند. پس شما هم با سرویس منظم قفل و روغن‌کاری مانع از گیر کردن قفل در داخل آن شوید. اسپر‌ی‌هایی هم در بازار وجود دارند که در این شرایط، مفید هستند. البته شما باید در نظر داشته باشید، اگر قفل از قبل هرز شده باشد یا کلید خراب باشد، روغن‌کاری آن تاثیری چندانی ندارد.

کلید گیر کرده در قفل

باز کردن قفل گیر کرده

برای باز کردن قفل گیر کرده باید نکات مختلف را در نظر داشته باشید. زمانی‌که کلید شما در داخل قفل گیر می‌کند، باید برای خارج کردن آن از ابزار مناسب استفاده کنید. اگر غیر از این باشد، احتمال اینکه شرایط بدتر شود وجود دارد؛ حتی ممکن است کار به جایی برسد که با تعمیرات قفل شبانه روزی تماس بگیرید.

برای باز کردن قفلی که گیر کرده است، ابزارهای مختلفی وجود دارد. جهت انتخاب بهترین ابزار باید به نوع قفل، کلید و سایز آن توجه داشته باشید. معمولا در این شرایط از انبردست، مته، چسب، دم باریک، یخ، پودر گرافیت و ... استفاده می‌شود. اگر قصد دارید از این ابزارها برای حل مشکل‌تان استفاده کنید، بخش بعدی را از دست ندهید.

نحوه درآوردن کلید گیرکرده در قفل

شما برای حل مشکل گیرکردن کلید در قفل باید از ابزار معرفی شده به روش مناسب استفاده کنید. چند روش برای باز کردن قفلی که گیر کرده است وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا شما بتوانید از آن استفاده کنید.

از انبردست استفاده کنید

اولین روش برای حل مشکل گیر کردن کلید در قفل، استفاده از انبردست، دم‎باریک یا حتی موچین است. برای اینکه این روش  موثر واقع شود، باید مقداری از دسته کلید بیرون باشد. در این شرایط باید با انبردست، دم‌باریک یا موچین، دسته کلید را بگیرید و با شیوه‌ای خاص آن را بیرون بکشید.

از قوانین فیزیک کمک بگیرید

احتمالا به یاد دارید که سرد کردن فلزات باعث انقباض و کاهش حجم آن‌ها می‌شود. در این روش می‌خواهیم از این قانون فیزیک برای برطرف کردن مشکل گیر کردن کلید در قفل استفاده کنیم. مقداری یخ را تهیه کنید و آن را روی کلید فشار دهید تا به‌خوبی آب شود. در این حالت، یخ باعث منقبض شدن و همچنین کاهش حجم آن می‌‎شود. بعد از این کار کلید را بچرخانید تا بتوانید آن را خارج کنید.

از پودر گرافیت استفاده کنید

گرافیت از موادی است که احتمالا پیدا کردن آن برای شما سخت باشد. اما اگر بتوانید آن را تهیه کنید، باز کردن قفل گیر کرده را برای شما آسان می‌کند. برای استفاده از این روش، مقداری از پودر را روی کلید بریزید و با تکان دادن کلید، سعی کنید گرافیت به داخل قفل نفوذ کند. بعد از اینکه قفل از پودر پُر شد، حالا سعی کنید، کلید را به‌آرامی خارج کنید.

از چسب قطره‌ای کمک بگیرید

زمانی‌‌که کلید در داخل قفل گیر کند و پس از فشار زیاد دسته آن بشکند، باید روش‌های دیگر مانند استفاده از چسب قطره‌ای را امتحان کنید. برای اینکه کلید را درآورید، یک عدد سوزن لحاف یا یک تکه سیم نازک را تهیه کنید. سپس روی سوزن یا سیم، چسب بزنید و در داخل قفل فرو کنید تا به کلید بچسبد. اکنون کلید تا حدودی در اختیار شماست و می‌توانید با تکان دادن آن، از قفل بیرون آورید.

البته این کار را باید با دقت بسیار انجام دهید؛ چراکه اگر چسب زیاد باشد، احتمالا سوزن یا سیم به قفل می‌چسبد، در نتیجه مشکل‌تان دو برابر خواهد شد. پس اگر در انجام این کار خبره نیستید، آن را به کلیدسازهای خبره بسپارید.

درآوردن کلید گیر کرده در قفل

با پیچ‌گوشتی کلید را در بیاورید

اگر کلیدتان در داخل قفل گیر کرده و حتی دسته آن هم شکسته است، استفاده از پیچ‌گوشی روش مناسبی خواهد بود. این روش برای زمانی که خیلی عجله دارید، کارساز است. برای انجام این کار، پیچ‌گوشتی را از کنار کلید وارد قفل کنید، سپس آن تکان دهید تا درب باز شود.

قفل را به‌طور کامل باز کنید

بعضی اوقات احتمالا درب باز باشد، اما کلید در داخل قفل گیر کرده است. در این وضعیت می‌توانید قفل را به‌طور کامل باز کنید تا کلید از آن خارج شود. این روش تنها زمانی امکان‌پذیر است که درب باز باشد؛ اگر درب بسته باشد، نمی‌توان قفل را باز کرد؛ پس این روش به‌صورت کامل کنسل می‌شود.

البته باید در نظر داشته باشید، اجرای هر کدام از این روش‌ها نیازمند مهارت و تجربه است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. خوشبختانه امروزه در بیشتر مناطق از جمله شهر تهران، کلیدسازهای متخصص وجود دارند که می‌توانند مشکل را برطرف کنند. اگر شما ساکن مرکز شهر هستید، حتما با کلیدسازی مرکز تهران تماس بگیرید یا اگر در شمال سکونت دارید، حتما با قفل سازی شمال تهران در ارتباط باشید.

اگر در هر شرایطی به کلید ساز دسترسی نداشتید، باید خودتان دست به کار شوید و روش‌هایی که در بالا اشاره شد، امتحان کنید. اما قبل از شروع کار، برای اجرای این مراحل باید به‌صورت اصولی کار کنید، اگر درآوردن کلید گیر کرده در قفل را به‌درستی انجام ندهید به احتمالا زیاد شرایط را بدتر خواهید کرد.

جمع‌بندی

احتمال گیرکردن کلید در قفل به دلایل مختلف وجود دارد. برای مثال هرزشدن قفل یا فرسودگی کلید می‌تواند از دلایل این اتفاق باشد. حال برای رفع مشکل، باید از روش‌های اصولی استفاده کنید. چند روش برای باز کردن قفل گیر کرده وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد خودشان دست به‌کار می‌شوند؛ اما این مسیر پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه احتمال بدتر شدن شرایط وجود دارد. بهترین روش برای حل مشکل در این شرایط استفاده خدمات کلیدسازی است. از آنجایی‌که قیمت کلیدسازی و خدمات مربوط به آن بالا نیست، شما می‌توانید کار خودتان را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

همچنین بخوانید
در این مقاله از اورژانس کلید با انواع قفل موجود در بازار مانند قفل کتابی، قفل آویز، قفل کارتی و ... آشنا می‌شویم همچنین رایج‌ترین قفل‌های موجود در بازار معرفی می‌شوند.
کلیدهای زیادی با ویژگی ها و کاربردهای متنوعی در دنیا وجود دارند. در این مقاله از اورژانس کلید، با انواع کلید و ویژگی ها و کاربردهای آن ها آشنا خواهیم شد.
در این مقاله از اورژانس کلید، به توضیح مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساخت کلید میپردازیم. همچنین قیمت ساخت کلید را بر اساس نرخنمامه مصوب میبینیم.
با خواندن این مقاله از اورژانس کلید با تمام روش های ساخت کلید، شامل ساخت کلید از روی عکس، قفل، کلید و با خمیر است، آشنا میشوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: